Flädersaft 2017 – version 1

18740082_10213819228063653_6795524279936858590_n

Jag skriver alltid upp vad jag gör. På ett kuvert. Som sen försvinner. Därav skapar jag nu en blogg där recept förhoppningsvis kommer läggas upp, för det tar mindre tid än att skriva in det för hand i min riktiga kokbok.

Så i år ser receptet ut såhär. Det får perfekt plats i en 15-litershink (t.ex. från Jula).


200 blomklasar ≈ 600g om man klippt nära blomman (i ena hinken har jag drygt 800g blommor)
12 liter vatten
5,5 citroner, skivade
330 ml koncentrerad citronjuice, helst ekologisk
4 kg strösocker
66g citronsyra

Lägg ner blommorna i hinken.
Koka upp hälften av vattnet med övriga ingredienser i en gryta.
Koka resten av vattnet i vattenkokare och häll på.
Häll på sockerlösningen i grytan när den blivit kokhet.

Låt stå i 3-5 dygn, sila av. Smaka av med ev mer socker.

Förra årets saft (som jag inte hittar receptet till…) blev väldigt koncentrerad. Jag tror årets recept ligger nära.

 

Leave a Reply

